tp04g_bl-c dop-b07e411 dop-b03s211
dop-b03e211  dop-b07s410 dop-b07s411

اچ ام آی :

HMI (مخفف عبارت Human Machine Interface ) است دستگاهی بصری است برای دیدن نتایج دلخواه از پی ال سی و فرستادن دستورات مورد نظر از طریق آن به پی ال سی و فرستادن دستورات مورد نظر از طریق آن به پی ال سی متصل می شود و نقش مانتیتورینگ و رابط دریافت فرامین و نمایش آن بر روی صفحه می باشد. می توان توسط اچ ام ای  در هر نقطه از زمین به اطلاعات سیستم کنترل خود متصل شد

HMI دستگاه یا نرم افزاری است که کاربر را با ماشین ها و دستگاه ها متصل می کند و اپراتور به راحتی می تواند دستورالعمل های مختلفی را انجام دهد.و همین امر باعث گردیده تا کمپانی های بزرگ این دستگاه را در چرخه تولید خود قرار داده و رقابت بسیار گسترده،فشرده و خلاقانه ای را با یکدیگر داشته باشند.

 HMI  ها در چند مورد قابل تقسیم بندی هستند که یکی از آنها نحوه کار کردن با آن است که در ۲ حالت: لمسی (Touch HMI) و نوشتاری (Text Panel) قابل تنظیم است که البته نوع لمسی آن(Touch HMI)  شناخته شده تر و حرفه ای تر و هم گران تر از نوع (Text Panel) می باشد،البته نوع تکست پنل نیز در موارد ساده تر مورد استفاده قرار میگیرد و از لحاظ قیمتی نیز ارزانتر است.

تا مدتي پيش براي امور فوق از كامپيوتر استفاده مي شد ولي نرم افزارهاي كامپيوتري آسيب پذير هستند و هر از گاهي دچار ويروس مي گردند كه اين امر باعث صدور فرامين اشتباه گشته و ميليون ها دلار ضرر اقتصادي براي كمپاني هاي آمريكايي و اروپايي به همراه داشته است. لذا براي كنترل و مانيتورينگ دستگاه ويژه ای به نام HMI طراحي و روانه بازار گردید.

  مشخصات كلي HMI :

1.   داراي صفحه تاچ اسكرين و LCD نوع TFT در مدل 10 اينچ

2.   ارتباط سريال از طريق دو پورت بصورت همزمان (RS,232,RS,485)

3.   شبيه سازي (سيمولاتور) on,line/off line

4.   پورت USB براي ارسال و دريافت برنامه

5.   امكان ذخيره سازي اطلاعات بصورت record

6.   قابليت slave بودن در يك شبكه مانيتورينگ

7.   داراي ماكرو جهت انجام محاسبات و اعمال منطقي

8.   قابل اتصال به انواع PLC

9,   قابل اتصال به اينورتر، سرو درايوو هر وسيله داراي پورت RS,485

10. قابليت نمايش اطلاعات بصورت منحني يا نمودار

11. توانايي نمايش انيميشن

12. داراي RTC به منظور عملكرد در تاريخ و ساعت معين

.

HMI  به لحاظ اندازه:

HMI ها در اندازه های مشخص و مختلف به بازار عرضه میشود.اندازه ها به این ترتیب است.

  •  ۲       اینچ TEXT PANEL

  •  7/3     اینچ TEXT PANEL

  •  3/4     اینچ TOUCH PANEL

  •  5       اینچ TOUCH PANEL

  •  7       اینچ TOUCH PANEL

  •  8       اینچ TOUCH PANEL

  • 10       اینچ TOUCH PANEL

  • 12       اینچ TOUCH PANEL

  • 1۵       اینچ TOUCH PANEL

HMI ها با پروتوکل های ارتباطی مختلف به PLC یا PC یا هر کنترلر دیگر  متصل میشود مثل RS232 , RS485 , RS422  و همچنین در HMI های جدیدتر با پروتکلETHERNET  و شبکه شدن نیز متصل میشود.البته از طریق پورت USB برای DOWNLOAD  برنامه نیز استفاده میشود.

معمولا از HMI برای مانیتورینگ و کنترل و ثبت اطلاعات یک سیستم استفاده میشود.
مثال: فرض کنید قصد هوشمندسازی یک موتورخانه را دارید در اینصورت باید تجهیزات زیر را تهیه کنید.
1 . سنسور دما به همراه ترانسمیتر دما که توسط آنها دمای بخش های مختلف موتورخانه اندازه گیری میشود.
2 . ماژول رله که توسط آن فرمان های لازم برای کنترل مشعل و پمپ ها صورت میگیرد.

3 . HMI که توسط آن کنترل کل سیستم صورت میگیرد اچ ام ای مقدار دما را از سنسورها خوانده و بر اساس تنظیمات انجام گرفته و الگوریتم کنترل تعریف شده ، فرمان های لازم را به ماژول رله ارسال میکند. کاربر از طریق صفحه لمسی HMI تنظیمات دما را میتواند تغییر دهد و یا در هر لحظه میتواند مقادیر دما و یا اطلاعات ثبت شده قبلی را مشاهده کند.

 HMI ها مانیتورهای صنعتی هستند که میتوانند با بقیه تجهیزات کنترلی ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات کنند. شما توسط HMI قادر خواهید بود در هر نقطه از جهان به اطلاعات سیستم کنترل خود دسترسی داشته باشید.
به دلیل اینکه اچ ام ای یک دستگاه صنعتی است در آن مشکلات نویز و هنگ کردن و Reset شدن کمتر بوجود می آید.

یا در مثال دیگر یک ماشین تزریق پلاستیک رو در نظر بگیرید که تمام فرامین ان از جمله کلیدها تنظیم دما یا تنظیم فشار و سرعت  یا تنظیم موقعیت از طریق PLC کنترل میشود وتمام این تنظیمات را اپراتور بر روی اچ ام ای اجرا میکند و HMI  ان را به PLC منتقل میکند

اچ ام آی (HMI) مخفف عبارتی است که معنای آن واسطه بین انسان و ماشین میباشد. از اچ ام آی زیمنس (Siemens HMI) جهت مانیتور کردن ومشاهده پارامترهای اتوماسیون صنعتی زیمنس مثل پی ال سی زیمنس و درایو زیمنس استفاده می شود.

اچ ام آی در واقع یک ال سی دی است که در آن میتوان برنامه ریزی و برنامه نویسی کرد. همچنین به کمک آن می توان پارامترهای مختلف را تغییر داد و سیستم اتوماسیون صنعتی زیمنس را کنترل نمود.

تا قبل از عرضه HMI زیمنس، برای کنترل تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس از سیستم های کامپیوتر استفاده می شد ولی سیستم های کامپیوتری یک عیب بزرگ به همراه داشت وآن این بود که نرم افزارهای کامپیوتری بسیار آسیب پذیر بودند وگاهی اوقات دچار ویروس می شدند که این امرباعث ضررهای فراوان درسیستم های اتوماسیون صنعتی زیمنس  می شدند.

اچ ام آی زیمنس این توانایی را دارد که در یک زمان 255 وسیله به آن متصل کرد و پارامترهای آن را به نمایش گذاشت.

از مشخصات و ویژگی های اچ ام آی زیمنس میتوان به:

1. صفحه نمایش تاچ اسکرین  LCD  و TFT.

2. ارتباط از طریق پورت های ارتباطی مطرح  پی ال سی های زیمنس.

3. قابلیت اتصال به کلیه PLC  های زیمنس.

4. شبیه سازی به صورت سیمولار.

5. توانایی نمایش انیمیشن.

6. قابلیت نمایش اطلاعات به صورت منحنی وبا نمودار و دیگر ویژگی ها اشاره کرد