forza

اسپیندل موتور FORZA

hertz 2

اسپیندل موتور hertz

HSD

HSD اسپیندل موتور

اسپیندل موتور :

یکی از قطعات مهم و اصلی دستگاه های سی ان سی (CNC) اسپیندل موتورها هستند ، که یک موتور AC (جریان متناوب) است. وظیفه اسپیندل موتور براده برداری می باشد که با چرخاندن سریع ابزار و قطعه کار صورت می گیرد. سرعت ، دقت وکیفیت بالای ماشین کاری این موتور اسپیندل در دستگاههای CNC فوق العاده است.

نکته : جنس و نوع ابزار مورد استفاده در اسپیندل موتور ارتباط محسوسی با جنس قطعه کار دارد و باید نسبت به قطعه کار مورد نظر خود ابزار مرتبط با آن را انتخاب کرد. یعنی برای براده برداری چوب ابزار مورد نیاز آن و برای سنگ ، آهن ، آلومینیوم و … ابزارهای مناسب همان قطعه را انتخاب کنیم.

قطعات داخلی بکار رفته در این دستگاه (یاتاقان ، بلبرینگ ، روتور و …) این موتور را از لحاظ میزان دقت و لقی از موتورهای دیگر متمایز ساخته است.

3D section model of a motor spindle

اسپیندل موتور ها را می توان به دسته های گوناگونی از نظر مقدار گشتاور (قدرت) ، سرعت حداکثری ، نوع تغذیه ، نوع ابزار گیر ، سیستم خنک کننده ، ورودی و خروجی برق تقسیم بندی کرد.

گشتاور ، قدرت یا توان (KW) :

گشتاور در اسپیندل موتور ها یک امر مهم می باشد که به موتور اجازه استفاده از ابزار بزرگتر را می دهد و سطح بیشتری را براده برداری می کند و سرعت ماشین کاری را افزایش می دهد و همچنین احتمال گیر کردن ابزار کار را در حین ماشین کاری کاهش داده و می توان عمق بیشتری را ماشین کاری کرد.

نکته در انتخاب اسپیندل موتور از نظر گشتاور :

برای دستگاه های سی ان سی (CNC) چوب توان ما بین 75% کیلو وات تا 5/4 کیلو وات ، برای سی ان سی طلا گشتاور %75 kw به بالا ، برای سی ان سی سنگ گشتاور 5 kw تا 13.5 kw پیشنهاد می گردد. البته نا گفته نماند این اعداد برای شرایط عادی و معمول می باشد که در نمونه های خاص این اعداد می توانند جابجا شوند.

سرعت (RPM) :

اسپیندل موتور ها بسته به نوع کاربرد ، سرعت های مختلفی دارند و می توانند تا 120000 دور در دقیقه نیز سرعت دوران داشته باشند.

نکته :

هر چه سرعت اسپیندل موتور بالاتر باشد براده برداری راحت تر بوده و قطعه مورد نظر کیفیت مطلوب تری خواهد داشت و احتمال شکستن ابزار کار در سرعت بالا کاهش می یابد.

مثال :

برای براده برداری چوب حداکثر سرعت اسپیندل موتور نباید بالاتر از 30000 دور در دقیقه باشد،

که سرعت بالاتر از آن چوب را می سوزاند و رنگ چوب را تغییر می دهد .

( برای سی ان سی چوب سرعت 18000 تا 30000 دور در دقیقه ، برای سی ان سی طلا سرعت 24000 دور به بالا ، سی ان سی سنگ 6000 تا 24000 دور در دقیقه ، سی ان سی آهن سرعت 1500 تا 3000 دور در دقیقه و آلومینیوم زیر 6000 دور در دقیقه استفاده می گردد.)

نکته :

برای کنترل سرعت (تنظیم فرکانس) اسپیندل موتور از هرتز (hertz) استفاده می شود ، که متناسب با فرکانس و ولتاژ هر اسپیندل ، اینورتر مناسب آن را باید انتخاب کرد.

مثال :

اسپیندل موتوری که حداکثر سرعت (RPM) آن 24000 دور در دقیقه و ولتاژ آن 4.5 kw است ، باید اینورتری با فرکانس 400 Hz (هرتز) ،با حداقل ولتاژ 4.5 kw (کیلو وات) یا به عبارتی 6 اسب بخار انتخاب نمود.

بدلیل سرعت بالای اسپیندل موتور ها و داغ شدن قطعات مرتبط با آن (بلبرینگ ، روتور ، سیم پیچی و…) از دو روش هوا و آب در گردش برای خنک کردن استفاده می شود تا از استهلاک اسپیندل و کاهش راندمان جلوگیری شود.

HSD 2.2HP MT1073 1024x1024

سیستم خنک کننده (هوا خنک) :

در سیستم هوا خنک بالای شافت چرخنده اسپیندل (پشت موتور) یک فن طراحی شده که با روشن شدن اسپیندل همزمان با چرخش روتور اسپیندل فن نیز به گردش در آمده و هوای داخل محفظه را به گردش در آورده و مانع گرم شدن موتور می شود. معمولا اکثر اسپیندل موتور های هوا خنک مقطعی مستطیلی شکل دارند.

سیستم خنک کننده (آب خنک) :

این نوع اسپیندل ها بوسیله ی یک ورودی و یک خروجی آب ، آب را در محفظه داخل اسپیندل به گردش در آورده و موجب خنک شدن اسپیندل می شود و معمولا اسپیندل موتور های دور بالا سیستم آب در گردش بوده و مقطعی دایره ای شکل دارند.

GDZ80 2.2B 2 1000x1000

از اسپیندل موتور های با کیفیت و مورد تایید مصرف کنندگان می توان به برندهای اچ اس دی (HSD) ایتالیا و هرتز (hertz) ترکیه ، که از شناخته شده ترین اسپیندل ها در صنعت CNC می باشند اشاره کرد ، که شرکت دلتا سی ان سی 24 این محصولات را به صنعتگران محترم ارائه می دهد.

جهت مشاوره و سفارش محصول با کارشناسان ما تماس بگیرید